Fysioterapeuten svarer: Derfor bør du tøye spagaten

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Få en kropp som er med på det som er gøy!

Med det mener jeg en kropp som tar deg med på alt du kunne tenke deg å gjøre resten av livet. 

Jeg blir trist når jeg hører om 40 -50 åringer som sliter med å komme seg inn og ut av båten fordi hoftene har blitt stive. Særlig fordi det er helt unødvendig.

Når du tøyer spagat, så tøyer du primært hamstrings, som ligger på baksiden av låret, og hofteleddsbøyer, som er de musklene foran på hoftene. Det er lurt å være bevegelig i disse områdene. Bevegelighet i hoftene gir bevegelsesfrihet til å gjøre det du vil.

Stramme hamstrings og hofteleddsbøyere kan derimot gi smerter i ryggen, hoftene og knærne.

At disse musklene er stramme kan komme av ulike ting. Det kan være for lite bevegelighetstrening, eller rett og slett for mye sitting. Eller det kan ha helt andre årsaker. 

Når hamstring eller hofteleddsbøyer  er stram, vil det gi en motstand mot motsatt side av leddet. Leddet får dermed høyere trykk.  Dette belaster leddet og kan føre til skade.

Så for å forklare:

Når muskulaturen på baksiden av låret er stram, strekkes ikke kneet helt ut. Kneleddet får høyere belastning sammenlignet med en muskel som har tilstrekkelig lengde.

Det samme skjer med en stram hoftebøyer (psoas muskel) Den har feste langt opp i korsryggen.  Når hofteleddsbøyeren er stram, trekker den i knokene bak i ryggen og øker belastningen der. Mange ryggplager skyldes at denne muskelen har blitt for stram. Hoftene beveger lårbeinet, som er knyttet til kneet. Stramme hofter kan derfor føre til både ryggsmerter og knesmerter. 

Når du tøyer over tid, så tilpasser muskelfibrene seg til tøyningen den blir utsatt for. Musklene blir da gradvis mykere, og bevegeligheten kommer tilbake til kroppen igjen.

Ved å tøye spagaten får du:  

  • Redusert smerte i knær
  • Redusert smerte i ryggen
  • Bedre bevegelighet i hoftene
  • Bedre resultat i annen trening
  • Får til mer i hverdagen

Med yoga får du tøying og øvelser som bidrar til økt bevegelighet i kroppen. Jeg er ikke i tvil om at det er viktig for alle personer som ønsker å ha en funksjonell kropp lengst mulig.

Gi kroppen din den servicen den fortjener. Beveg deg, tøy og få mosjon regelmessig. Gir du kroppen din fint stell så gir den masse flott tilbake i form av mange fine turer og opplevelser langt inn i alderdommen!

I disse 15-minutters yogavideone får du tøye nettopp disse musklene. I spagat-challengen tar yogainstruktør Sunniva Hoff deg igjennom steg for steg hvilke øvelser som tøyer deg inn i spagaten.

Meld deg på challengen her…

 

Eller bli medlem og få tilgang til alle yogavideoer for kun 179,- kr pr måned: Se medlemskap her…

 

 

Forfatter:

Ørjan Østervold

Ørjan Østervold

Fortell vennene dine om dette! Del her:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Andre relevante innlegg