Hva er Yoga Nidra?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Et annet ord for Yoga Nidra er også «yogisk søvn».  Dette en form for hvile hvor hele yogatimen foregår liggende helt i ro. Når du guides igjennom en Yoga Nidra vil hjernebølgene senkes slik de gjør når vi sover. Hjernebølgene går fra beta til alfa og deretter til theta og deltabølger. Delta er der vi er i dyp søvn. I Yoga Nidra er du bevisst tilstede i delta.

Sammen med pusten vil dette føre kropp og sinn i en dyp ro og avspenning.

Yoga Nidra er med å balansere nerve- og hormonsystemet i tillegg til at avslapningen gir redusert stress og en følelse av velvære. Denne formen for avpenning aktiverer umiddelbart det parasympatisk nervesystemet, som setter kroppen i ro og vedlikeholdsmodus. (Motsatsen er det sympatiske nervesystemet, som er fight-or-flight (stress) repons).

I Yoga Nidra går du fremdeles igjennom alle de 8 delene av yoga (8 limbs of yoga):
Yama (selvbeherskelse), Asana (bevegelse, stilling), Pratyahara (tilbaketrekking av sansene), Dhyana (meditasjon), Samadhi (forening), Dharana (konsentrasjon), Pranayama (pust), Niyama (observasjon).

Yoga Nidra er en egen yogastil. (Andre eksempler på yogastiler er: Ashtanga, Yin Yoga, Yoga Works og Kundalini, for å nevne noen).

Yoga Nidra har tradisjonellt blitt brukt for:

  • Restitusjon
  • Smertelindring
  • Søvnproblemer

På grunn av sin milde form (du ligger i ro hele tiden), så passer denne formen for yoga også veldig godt for gravide, dersom du er syk eller har nedsatt mobilitet.

Ifølge artikkelen av Karen Brody i Elephant Journal kan Yoga Nidra bidra til:

  • Stressreduksjon
  • Koble venstre og høyre hjernehalvdel
  • Økt utskillelse av serotonin (hormonet som gjør oss våkne, opplagte og glade)
  • Redusere angst og depresjon
  • Optimaliserer kroppens evne til restitusjon og leging (når du parktiserer jenvlig over tid)
  • Øker evnen din til å meditere, og å komme dypt i meditasjon
  • Kan stimulerer til at følelser gir slipp

Når du praktiserer Yoga Nidra jenvlig (5-7 dager i uken) over tid, så øker hjernens evne til å entre de dype nivåene på hjernebølgene (theta og delta bølger).

Videre sier Brody at artister og barn oftere er på theta-nivå. At det er her emosjonell intergrasjon og forløsningin skjer. (Forløsning av følelser som er «blokkert» i kroppen – anm Anne Kensho). Og det er her super-innlæring skjer! Det er her amnge mennesker kan ha tilfeldige tanker eller se bilder. «En person i theta kan se farger eller opplevelser eller høre stemmen til en person snakke og samtidig ikke høre dem. Det er her du begynner å entre inn i «intetheten» (nothingness).»

Prøv veiledet Yoga Nidra og yoga-avspenning med Sunniva Hoff,  bli medlem her…

 

  

 

Hvem kjenner du som kan ha nytte av dette? Del denne siden med dine venner!

Forfatter:

Anne Simone Kensho

Anne Simone Kensho

Fortell vennene dine om dette! Del her:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Andre relevante innlegg