Om promp og yoga…

Har du tenkt på….
Hva luft i magen, tretthet, allergier, hodepine, merkelige smerter som flytter seg rundt på kroppen, dårlig søvn og humørsvinginger kan komme av?

Dette blogginnlegget kommer til å gi deg flere aha-opplevser, og et og annet «æææsj!» Hensikten er å fortelle hvorfor vi anbefaler yogaprogrammet «Yoga for detox, fordøyelse og hormonbalanse». Det ligger en hel vitenskap bak, og her få du innsikt i litt av denne spennende kunnskapen.

Husk at endel av maten vi spiser er emballasje som kroppen må kaste ut!
Se for deg at når du spiser er det fordøyelsens oppgave å «pakke ut» næringsstoffene i maten. Ikke alt vi spiser er nyttig næring, så resten er som emballasje på en pakke og skal bare «krølles sammen» og kastes ut igjen. I fordøyelsen brytes maten ned til molekyler kroppen kan nyttigjøre seg av. Dette skjer gjennom hele fordøyelsen fra munnhule til magesekk. Deretter kommer maten ned i tarmene der næringsstoffer tas opp og avfalsstoffene føres videre ut med avføringen. Det er i alle fall meningen. Men som terapeut vet jeg at det er mye skjulte fordøyelsesplager idag, og mange sliter med ting som luft i magen, tretthet etter store måltid, forstoppelse, løs mage, smerter, stinnhet/stappet. Kroppen klarer ikke bryte ned maten skikkelig, og den klarer ikke å kvitte seg med avfallet raskt nok. Dette skaper en opphopning av rester i kroppen, som igjen fører til ulike plager, og kan føre til sykdom over tid. Frukt og grønt har lite emballasje, mens ferdigmat og junkfood har mye emballasje (avfallsstoffer).

Ting du ikke visste…
Andre ting som dårlig ånde, stram svettelukt, tendenes til å legge på deg rundt mageområdet, humørsvingninger, utydelige smerter som flytter seg rundt på kroppen og dårlig søvn er mer ukjente tegn på dårlig fordøyelse. Er du plaget av noe av dette? Visste du ar det kunne ha med fordøyelsen å gjøre?

«Helse og sykdom sitter i tarmene»
sa Hippkrates for over 2000 år siden. Han regnes som medisinens far, og så allerede da at fordøyelsen var inngangsporten til kroppen og dermed til helsen. Når vi har en god fordøyelse så klarer kroppen å bryte ned maten til næringsstoffer vi kan nyttigjøre oss, og en sunn tarmslimhinne tar opp det som er næring og skiller ut avfalsstoffene ved å sende dem videre ned tarmen til endetarmen. (Det blir litt dritt-snakking her, men det får vi bare tåle!) 😉

Fordøyelsen er ikke laget for den moderne livsstil alá 2016!
Idag utfordres fordøyelsen på det sterkeste gjennom stillesittende kropper. Ja, min og din kropp som ofte sitter, står eller går rolig en hel dag. Kroppen vår er ikke konstruert for dette, og fordøyelsen må ta mye av støyten. Tarmene får ikke hjelp til perestaltikken, og dermed blir det ofte liggende igjen rester her og der… Ikke så elegant, men det er sannheten.

Avfallsstoffene som blir liggende igjen i tarmen begynner etterhvert å lekke ut i blodsystemet igjen, og fører til blodsukker- og hormonubalanser og redusert energinivå. Vi føler oss slappe, utilpass, reagerer «skarpere» enn vi pleier og hodet går på 50% av full kapasitet. Vi blir mer og mer følelsesmessig sensitive, ofte uten å merke det.

Promp… Er du en promper?
Promp blir vanlig når fordøyelsen har stoppet opp eller det ligger igjen rester av mat som ikke perestaltikken får dyttet ut. Promp og oppblåsthet. Vi promper da ikke på kontoret! Så istedet bli vi oppblåst. Herlig. Nei, ikke i det hele tatt. Det er vondt, det lukter vondt og intuitivt skjønner vi at det er et dårlig tegn. Så la oss rygge litt tilbake og se på hva som gikk galt.

I magesekken skal maten utsettes for et syreangrep av dimesjoner. Magesyre. Hensikten er å drepe bakterier og andre farlige mikroorganismer, og å starte nedbrytingen av karbohydrater og proteiner. Men ei heller magesekken får gå fri i den moderne verden. Hovedsaklig fordi vi stresser. Da kommer det alt for store biter mat ned i tarmen, og tarmen kan ikke ta den opp. Det kan føre til både gass, lette smerter og

Et kontinuerlig, og ofte lavt stressnivå over lang tid oppstår når vi stadig er litt «på hæla» på jobb, hjemme, på vei hit og dit, når vi bekymrer oss, når vi er redde, når vi tenker verst mulige utfall, når håp er ute og når vi har følelsen av å gi opp, er deprimert og så videre. Langvarig stresset merkes ofte ikke. Det blir en vane, og vi TAKLER det. Men det er ikke så bra å takle stress. Vi må redusere det og helst fjerne det. Ellers går sliter det på kroppen kontinuerlig. Stress gir en rekke negative effekter i kroppen. Her skal vi bare se på hva som skjer i fordøyelsen.

Stress fører til stramt vev, som igjen hindrer fordøyelsen å gå sin gang.
Stresset som strammer rundt korsetettet og solar plexus vil også påvirke lungene og gi redusert lungekapasitet og grunn pust hvor man føler at man bare puster med lungene og ikke klarer å sende pusten helt ned i magen.

Stress fører i hovedsak til to blokkeringer når det gjelder fordøyelse:
1) Det reduserer tarmslimhinnen, slik at avfalsstoffer som skulle vært sendt ut istedet blir tatt opp i kroppen og i blodet. Dette er såkalt lekk tarm. Dette er ofte årsaken til allergier eller forsinket immunrespons, og vi opplever ting som kløe, såre øyne, tretthet, hodeping og migrene, depresjon og til og med små eller store endringer i personlighet.
2) Langvarig stress fører til stramhet i vevet rundt organene i nedre del av brystkassen, der vi finner magesekk, lever, galleblære og bukpyttkjertel. Alle disse vil lide og få redusert kapasitet. På grunn av stramheten klarer ikke magesekken å produsere og skille ut nok magesyre, og dermed blir ikke maten skikkelig brutt ned, bakterier får lettere fotfeste og vi får lettere mageinfeksjoner, tarmgass, tretthet, følelse av stinnhet med mer. Stramhet rundt lever og utføringskanalen for galle fører til dårlig fettførdøyelse som ofte merkes på at man blir trett etter måltid eller at avføringen til tider er svært lys eller har lett, dump smerte. Gallestein kan også skyldes at gallegangen har blitt blokkert på grunn av stramhet i vevet. Videre kan denne stramheten føre til dårlig funksjon av bukspyttkjertelen som skiller ut insulin for å bryte ned karbohydrater, dermed blir det kortere vei til sensitivitet ovenfor sukker.

Som du ser er fordøyelsen viktig for hele vår velvære, helse og mentale funksjon.

Yogaprogrammet «Yoga for detox, fordøyelse og hormonbalase» er et nøye sammesatt yogaprogram for å hjelpe kroppen på nettopp disse områdene. Programmet blir brukt på de store Detox Retreatene som kjøres i Sivananda-organisasjoen på deres yogasenter rundt om i verden. Det reduserer stress, hjelper fordøyelsen, stimulerer og balanserer hormonkjertlene dine og støtter kroppens utskilling av avfalsstoffer.

I disse dager er vi nettopp ferdige med en gjennomføring av et online Retreat her på YogaFarm, hvor deltakerene har fått sunn mat, juicer, smoothies, yoga og meditasjon. Deltakerene har opplevd store fremskritt i hlesen etter bare en uke, og er har kjent på kroppen hvor godt det er åfå fordøyelsen i balanse igjen. Hvis du er interessert i dette, meld deg på vårt nyhetsbrev, så får du vite når vi arrangerer det neste gang.

Til da vil vi anbefale programmet «Yoga for detox, fordøyelse og hormonbalanse» og mat fra bloggen vår! 🙂

Anne Simone Kensho, yogafarm, nettyoga, nrk, tv aksjonen 2015, regnskogfondet, trene yoga hjemme på nett,I ditt tempo…
Husk at alle monner drar, og alt du gjør vil ha dra i riktig retning! 🙂 Vær fornøyd med alle steg mot at du har det bedre, uansett hvor stort eller lite steg. Kjærlighet til deg selv.

Ha en strålende dag, så sees vi på matta!
Anne Simone

 

Del gjerne med venner og kjente! 🙂

Forfatter:

Anne Simone Kensho

Anne Simone Kensho

Fortell vennene dine om dette! Del her:

Andre relevante innlegg

Kontakt oss

kundeservice@yogafarm.no

Følg oss på sosiale medier:

YOGAFARM AS – Org nr 924 958 138 – Salgsbetingelser