Yoga for redusere stress og skape kjærlighet.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Stress-reduksjon er essensielt for å ha det bra og for god helse.

Lenge trodde vi at stressmestring var tingen – altså hvordan vi kan holde ut med og leve med et høyt stressnivå og allikevel mestre hverdagen greit. Nå snur forskerne, og det var på tide.  STRESS REDUKSJON er tingen.

Foto Omar_Sejnæs, YogaFarm, nettyoga, norges yogafestival, yogafarm, nettyoga, trene yoga hjemme, yogapraksis, yogastilling, prayer pose, alexander medin, ingrid devor, anne simone botten kensho, nøsen yogaDenne naturlige healingen ligger i oss alle og i alt i naturen. Det er dette som gjør at sår gror og forkjølelser går over.
Den amerikanske legen Lissa Rankin er den fremste i verden når det gjelder forskning på hva stressreduksjon gjør for helsen. Hennes konklusjon er at det betyr alt. Når kroppen ikke stresser starter den å vedlikholde og reparere og kroppen setter i gang healingsprosessen. Rankin har skrevet om sine funn i boken Mind over Medicine (det kommmer link lenger nede). Det betyr at stress hindrer kroppen i å gjøre seg selv frisk, mens et fravært av stress setter i gang den naturlige vedlikeholdsprosessen i kroppen og vi holder oss friske fysisk og mentalt.

Hvor ofte er du i «fight or flight» – modus?
Stress og fravær av stress (stressreduksjon) henger sammen med nervesystemet vårt. Det er så enkelt at det er en av to deler av nervesystemet som er aktivt i kroppen, det sympatiske som får oss i ”Fight og flight”-modus hvor pulsen øker, adrenalinet kommer, vi utskiller kortisol og vi er klare for å kjempe mot en løve eller hoppe ut av veien når en bil kommer rett mot oss.
Den andre delen av nervesystemet er det parasympatiske nervesystemet. Dette blir automatisk aktivert når det sympatiske slår seg av. Pulsen senker seg, vi slapper av og bli rolige.

Stress og hvordan du føler deg henger sammen.
Følelsene som er knyttet til det sympatisk nervesystemet (stress) er alle ubehagelige følelser som bekymring redsel, frykt, hat, angst, følelsen av å ikke mestre, være bra nok osv.
Mens følelsene knyttet til det parasympatiske (ro) er trygghet, glede, kjærlighet, følelsen av at livet går lett og at du alltid har alt du trenger og er elsket og ønsket. Det er opplagt hvor vi ønsker å være.

Følelser og stress påvirker hverandre begge veier.
Når du stresser kommer det automatisk mer av de negative følelsene, og når du reduserer stress og blir rolig kommer det mer av de følelsene som gir velbehag og trivsel. På den andre siden vil tanker som skaper bekymring, redsel, hat og at du ikke er elsket eller er bra nok, eller at du bare er irritert på noe eller noen og så videre skape en fysiologisk stressituasjon i kroppen. Kroppen vil skille ut stresshormoner som adrenalin, noradrenalin og kortisol. Det igjen tapper kroppen for vitaminer og mineraler. Spesielt fra binyrene. Over tid fører det til utmattelse. Det er slik at vi trenger å hvile, og vår ideelle tilstand er at vi (og nervesystemet) vårt hviler mesteparten av tiden, og det parasympatiske nervesystemet er aktivt og skaper ro og en følelse av tilfredshet. Yoga er et ypperlig verktøy for å redusere stress, og forskning har vist at det er både effektivt og varig når vi praktiserer jevnlig.

Når vi er i stressmodus prestere vi dårligere.
Det er slik at når vi stresser så er dette er reaksjon på noe som burde vært en fare, og kroppen prioriterer overlevelse. Alle vet hvordan vi bjeffer til hverandre når vi stresset og presset. I en stresset tilstand nedprioriteres den delen av kropp og sinn som vi ikke trenger for å overleve. Og dette er desverre den delen som gjør oss rolige, glade, tilfreds, kreative, omsorgsfulle, viser medmenneskelighet, elsker, trives og føler tilhørighet og lykke. Det betyr at stress reduserer eller tar bort vår evne til å vise disse og kjenne disse gode følelsene.

Prøv oss gratis!Vi blir rett og slett bedre mennesker når vi ikke stresser. Når vi fjerner stress blir vi kreative, smartere og mer kjærlige.
Det er i denne modus – uten stresspåvirkning- at vi finner de optimale løsningen på en utfordring, det er her viser ubetinget kjærlighet, det er het ting går lett for oss og vi kan le og fokuserer på det kreative og lekne.
Det sies at sivilisasjoner som har fred har et rikt kulturliv, men de som er i krig fokuserer på følelser av hat og misnøye, kriger og vier mindre tid til kultur, danse, lek, moro og å gjøre det vakkert rundt seg. Dette gjenspeiler mennesket som enkeltindivid også. Når vi er fredfulle blir vi lekne, lystige, lette til sinns og kreative som et barn uten bekymringer.
Å redusere stress er essensielt for å skape et godt liv for oss elv, og det er med oss selv vi må begynne for å forandre verden til et mer harmonisk sted. Ja, jeg mener virkelig det jeg sier når jeg sier at din lille innsats for  redusere stress vil kunne forandre en hel verden. Når vi alle er bevisste på dette og gjør vår lille jobb, så vil det skje underverker.
Stress oppstår i kropp og sinn på grunn av tanker vi har om at noe vil gå galt, eller av fysiologiske grunner som sykdom, smerter, eller av mat eller drikke vi få ri oss. Kaffe, sjokolade, sukker, alkohol er eksempler på ting som påvirker nervesystemet og setter i gang en stressreaksjon i kroppen. Kroppen skjønner ikke forskjell på kaffe og en løve. Den bare reagerer slik den er ment å gjøre. Og stress setter seg etterhvert i kroppen som fysisk sykdom eller plager. Stivhet, nedsatt fordøyelse, utbrenthet og stressrelaterte sykdommer. Denne typen

Henriette Lien, yoga instruktør YogaFarm, vinjasa flow, flow for core, kjernemuskulatur,yogatimer på nett, trene yoga hjemme, vinjasa flow, nettyogaYoga er et unikt verktøy for å reduserer stress, og med jevnlig praksis åpner det seg en ny verden. Inni oss. En ferdfull og harmonisk verden.
Yoga – yoga er unikt i forhold til dette med stressreduksjon fordi hele det yogiske system av øvelser er laget for nettopp å skape velvære og redusere stress.
Når vi beveger kroppen på bestemte måter hjelper vi den fysiske kroppen å slippe stress. Jeg er gammel løper, og har trent mye allsidig i min tid som offiser i Forsvaret. Men ingenting slår yoga. Løping og liknende aktiviteter er fint for å hjelpe kroppen å bryte ned og skille ut stresshormoner, og jeg tror det er derfor så mange i dag har behov for å trene så mye. Vi er fulle av stress hver dag, og når vi trener føles det godt fordi vi hjelper kroppen å komme tilbake i balanse. Allikevel er det krevende og utmattende på kroppen og stresse så mye. Vi forbruker store mengder næringsstoffer og i tillegg har vi det dårligere når vi stresser. Yoga gir en avspenning i hele kroppen, gjennom øvelser som påvirker hormon-og nervesystem, blodomløp, og utskillelse av avfallsstoffer og hormonrester fra muskler og bindevev. I tillegg viker all «tøyinge og bøyingen» som en svamp som klemmes sammen og strekkes, og på den måten presses avfalstoffer ut og næringsstoffer hjelpes inn. Flere av stillingene i yoga påvirker hjernen slik at vi føler oss gladere, tryggere og mer avslappet. Vi utsondrer faktisk mer hormoner som gjør oss glade og opplagte! Er ikke det fint?

Pusten påvirker nervesystemet dirkete og reduserer stress.
Og kombinasjonen av pust og spesielle bevegelser er en unik måte å balansere kropp, sinn og følelser.

Henriette Lien
Henriette Lien

3 gode yogaprogram for å redusere stress
Stress setter seg primært i brystet og i mellomgulvet. Hjerteåpner timen med Henriette Lien hjelper deg å redusere stress gjennom å mye opp i bryst og fremsiden av kroppen generelt. Yoga mot stress videoen jeg har gir umiddelbart reduksjon av stress forbundet med mellomgulvet, når det knyter seg i magen. Lange dype pust med Ann-Hege Pedersen er en av de pusteteknikkene som er mest effektive for å redusere stress.
Stressreduksjon er en investering  i ditt liv, din livskvalitet og glede, og et viktig bidrag til verden.

Foto: Han Olav Næss
Foto: Han Olav Næss

Din innstats betyr mye!
Jeg håper jeg har inspirert deg til å sette i gang allerede i dag, og fryde deg over din nye bevissthet og kunnskap, fordi du vet hva du kan gjøre for å gi deg selv en bedre hverdag. Det er meningen at du skal trives. Det er meningen at du skal være glad og trygg. Det er meningen at du skal ha et fantastisk liv!

Stor klem,
Anne Simone

 

Her finner du mer om Dr Lissa Rankin og bøkene hennes.
Var dette nyttig?  🙂  Del dette med de du er glad i!

Forfatter:

Anne Simone Kensho

Anne Simone Kensho

Fortell vennene dine om dette! Del her:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Andre relevante innlegg