Pusteøvelser for gravide

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Pusten har en dirkete innvirkning på den mentale og fysiske tilstanden vår. Pusten er dirkete forbundet med nervesystemet vårt, og det er hovedorganet for styring av stress og dermed også ro og avspenning.

«Kan du kontrollere pusten, kan du kontrollere kropp og sinn.»
– Acharya Veda Vrata, vedisk Pandit.

Gjennom å lære deg dyp lang yogisk pust kan du ta kontroll over pusten. Denne pusteteknikken er vist å redusere stress, fremme klarhet og ro, redusere smerte og å slippe kontrollen. Det er nyttig når du som er gravid etterhvert skal gi den hen til fødselen av barnet.

Stress-reduksjon er mye viktigere enn stress-mestring
Avspenninger en viktig del av yoga og også gravidyoga. Det beroliger kroppen slik at du ikke utsondrer unødig med stresshormoner under svangerskapet, så stressreduksjon er godt for både deg og barnet, da stresshormoner ellers vil bli overt til barnet via morkaken. Derfor er stressmestring ikke noen god løsning for gravide. Dette er tiden da stress bør reduseres, ikke takles.

Her får du 3 fine videoer for gravide:
Dyp lang yogisk pust. En universal teknikk som reduserer stress (+ se teksten over).
«Pust gjennom venstre nesebor».  En teknikk som beroliger nervesystemet, fjerner stress, reduserer blodtrykk og aktiverer høyre hjernehalvdel (kreativitet).
GravidYoga 60 min. Et trenignsprogram som fokuserer på styrke, stabilitet og hofteåpnere.
Husk at tiden som gravid er den tiden du absolutt har lov til å tenke på deg selv, og å gjøre alt for at du skal ha det bra.

Del gjerne dette med venner og kjente! 🙂

Forfatter:

Anne Simone Kensho

Anne Simone Kensho

Fortell vennene dine om dette! Del her:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Andre relevante innlegg