Slik velger du den sunne frukten!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Det er noe vi alle vet – «an apple a day keeps the doctor away».

5 om dagen holder deg frisk!

Så sant, så sant – om frukten var naturlig og ikke full av gift som skader tarmbakteriene dine og derved deg.

Men den gode nyheten er at det finnes mat som er bra for deg, så her skal du få noen enkel og gode tips!  🙂  Men først et par tankevekkere…

Myndighetene beroliger oss med at «nivået av plantevernmidler er lavt» og maten du får i norske butikker er trygg. Vi tror på dem og spiser og drikker frukt av alle slag – hele året.

Men hvor fri for gift er egentig frukten?
Eller rettere sagt: Hvor mye gift er det i den – og hva gjør denne egentlig med tarmbakteriene dine? Er fruktspising bra for oss og hva slags frukt bør vi egentlig spise og ikke spise?

Les også: Vennlige tarmbakterier hjelper til  å holde deg frisk.

Normenn er verdens mest giftige folk!
I tillegg til miljøgiftene som allerede er i luft, vann og jord, sprøyter konvensjonelle jordbrukere plantevernmidler på frukt og grønt. I Norge er vi nå verdens giftigste folk målt etter mest giftstoffer i kroppen, ifølge undersøkelser som Luftverninstituttet offentliggjorde i 2014. De som spiser konvensjonell mat, har flere giftstoffer i kroppen enn de som spiser giftfritt, og urinprøver viser at en stor del av giftstoffene utelukkende kommer fra mat.

Chlorpyrifos (CPF) er et bredspektret innsektsmiddel som kontrollerer mange typer insekter effektivt. Det er forbudt i Norge, men ble funnet i 68 matprøver i Norge i 2013, dvs i 12% av de importerte matvarene som ble sjekket. I 2007 viste en gruppe forskere at CPF øker gjennomtrengeligheten av tarmslimhinna.

En studie fra 2013 viste at både i tarmfloraen til rotter og i en modell der det ble brukt en menneskelig mikrobiell tarmflora, endret sammensetningen av tarmfloraen seg ved en kontinuerlig tilførsel av selv mikroskopiske mengder med CPF. Det var to av de gode bakteriestammene som ble drept (bifido- og lactobakteriene), de som hjelper til å holde oss friske. Resultatet blir blant annet at vi ødelegger fordøyelsen, får dårligere opptak av næring, immunforsvaret vårt svekkes, og det kan utvikles sykdomsfremkallende mikrober i tarmen.

takk for maten, eva fjeldstad, yogafarm, nettyoga, bok, sunn mat, tarmbakterier, tarm, forfatter, økologisk, frukt, bær, appelsin, eple, bringebær, jordbær, druker, rosiner, sprøytemidler,

I tillegg viser forskning at det er inntil 60 prosent høyere nivåer av antioksidanter i økologisk frukt og grønt. Og det er antioksydantene som styrker immunforsvaret vårt !!!!

Så hva kan du gjøre?

Her har du noen enkle tips til å unngå mat med giftstoffer, og å velge mat som er ren og sunn:

  1. Det beste tipset er å kjøpe økologisk hver gang du finner det!
    Og husk at tilbudet øker med etterspørselen og at vår forbrukermakt bør brukes. Yes, du har stor påvirkning gjennom dine valg. Bli litt mer aktiv, spør etter mer økologisk i butikken. 🙂
  1. Det er spesielt viktig å velge økologisk når du kjøper epler, bananer og appelsiner. Dette er noen av de fruktene med mye giftstoffrester, men som er lett å får tak i økologisk. Bananer er ofte billigere enn de konvensjonelle også.
  1. Kjøp en juicepresse og lag appelsinjuice selv! Og lag juice av andre frukt og grønnsaker. Økologiske selvsagt. 😉 Det smaker herlig og friskt, og er full av god næring.
    Appelsinjuice inneholder forholdsvis mye gift (både CPF som er systemisk og i hele appelsinen og et muggmiddel (Imazilil)) fordi ett glass er laget av flere appelsine. Muggmidlene sitter hovedsakelig i skallet, så bruk i alle fall økologisk når du skal bruke skallet.
  1. Velg norsk når du ikke får økologisk! Norskprodusert mat er gjennomgående mindre sprøytet enn utenlandsk. Faktisk var det 9 av 10 importerte frukter som inneholdt rester av sprøytemidler.
  1. Tenk sesong: Friske bær om vinteren er ikke nødvendigvis sunt. Kjøper du frosne bær til smoothiesen, har blåbær lite giftrester i forhold til bringebær. Og ta deg en tur i skog og mark og plukk bær selv! Hva er vel ikke bedre enn en dag i vakker natur og noen posjoner gratis mat!?
  1. Jordbær og bringebær er noen av bærene med mest giftstoffer. Så en smoothie med disse godbitene er ikke en sunn drikk! Heller ikke de med konvensjonell banan…. Desverre.
  1. Rosiner har gjennom flere år vært «en versting» så kjøp i alle fall økologiske rosiner til barna!

 

 

takk for maten?, eva fjeldstad, yogafarm, nettyoga, bok, sunn mat, tarmbakterier, tarm, forfatter, boktips, leve sunt, leve lenge, mat for helsa, mat for hjernen, hjernemat, fibromyalgi, kreft, diabetes, overvekt, feit, irritabel, adhd,Raskt oppsummet: Velg økologisk! 🙂
Det styrker deg, skåner miljøet og gir bonden et liv uten sprøytemidler. Og ikke minst, biene får leve!

Stå på krava!
Eva

Forfatter:

Anne Simone Kensho

Anne Simone Kensho

Fortell vennene dine om dette! Del her:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Andre relevante innlegg