En god grunn til å spise brennesle!

Jeg har nettopp laget årets første ugress-suppe med brennesle, og nyter måltidet med andakt og følelse. Etter 4 år med biopat-studier, hvor urtelære var ett av fagene, finnes det ikke lenger ugress – bare urter. Og brennesle har blitt en favoritt!

Brennesle er en av de mest næringsrike urtene vi har i norsk flora, og svært rik på blant annet vitamin C, A, B2 og K, samt de viktige mineralene kalium, kalsium, silisium. I tillegg inneholder brennesle også en rekke plantenæringsstoffer* og serotonin, og er en av de mest brukte urtene i vår del av verden.

Tradisjonelt har brennesle blitt brukt mot reumatiske plager, urinsyregikt, akne, eksem, utslett og andre hudplager, den er utrensende og vanndrivende, så den er ypperlig ved ødemer. Brennesle er fin å ta ved å anemi på grunn av sitt høye innhold av næringsstoffer, den kan regulere blodsukkeret, den stimulerer melkedannelsen hos ammende mødre og den er basedannende. Serotonin er hormonet som gjør oss opplagt og i godt humør, og er en viktig faktor i blant annet «lykkepiller» – SSRI / antidepressiva.

Brennesle kan blant annet brukes i te, supper, pai og omelett og ellers det fantasien kan bringe frem. Du kan velge en hvilken som helst oppskrift, og legge til brennesle som en ekstra ingrediens.

Når jeg bruker brennesle i supper lar den ofte småputre lenge (mer enn 30 min) på svak varme, slik at mest mulig at næringsstoffene blir trukket ut av urten og bevart i suppen. Da legger jeg oppi hele kvaster, og fjerner dem før suppen skal ferdistilles (serveres, blendes osv).
Når brenneslen skal inn som en ingrediens i pai eller omelett, finhakkes bladene og surres lett på svak varme før den blandes med de andre ingrediensene.
Brenneslete lager du enkelt ved å fylle en kopp 1/3 full med brennesleblader og helle på kokende vann og la det trekke i 10 minutter eller mer.
Du kan også drikke brenneslevann som en styrkedrikk på tom mage om morgenen: Legg bladene i kaldt vann over natten, sli av om morgenen og drikk. En enkel  måte å få i seg masse næringsstoffer på!

Plukk unge brennesleskudd, på planter som er under 50 cm høye. Husk å skylle dem før bruk, og unngå de som står i veikanten og andre forurensede områder.

Bon apetitt!

 

Artikkel av Anne Simone Kensho,
grunnlegger av YogaFarm, og vår Helse- og Meditasjonsekspert

*Plantenæringsstoffer, hva er egentlig det?
Les om deres viktige egenskaper for kroppen…

Kilder:
Urtemedisin, volum 2, av Fride Aasen
Vitaminer og mineraler i klartekst, av Henrik Dilling
Nettsiden til Urtekilden: www.rolv.no

Forfatter:

Anne Simone Kensho

Anne Simone Kensho

Fortell vennene dine om dette! Del her:

Andre relevante innlegg

Kontakt oss

kundeservice@yogafarm.no

Følg oss på sosiale medier:

YOGAFARM AS – Org nr 924 958 138 – Salgsbetingelser