5 tips for god fordøyelse

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

«Helse og sykdom ligger i tarmene.» – Hippokrates, medisinens far, 460 fKr

Fordøyelsen er viktig for helsen og for kroppens naturlige detox-evne. Her bryter vi ned og tar opp næringsstoffer, og avfallsstoffer skilles ut. Når fordøyelsen stopper opp, og vi ikke kommer oss på toalettet, blir vi raskt dårlige. Blodsukkeret stiger, energien daler, og etter noen dager kan du merke «vondter» her og der, som om de flytter seg rundt. Hodepine kan komme av forstoppelse, og det samme med dårlig ånde og kroppslukt. En del av et detox-opplegg vil alltid innebære en skikkelig rens av tarmene.

Så la oss se på 5 enkle ting som hjelper fordøyelsen i gang, dersom den er treg eller har stoppet opp.

  1. Vann
    Drikk 1,5 – 3 liter rent vann hver dag. Drikk mellom måltidene. Om du spiser vegetarmat, kan du drikke til måltidet. For lite vann gjør at maten i tarmene «tørker» og blir liggende som en propp.
    #
  2. Grønn te
    Grønn te er midlt avgiftende, og hjelper til å holde fordøyelsen igang. 1- 2 kopper daglig vil hjelpe deg å komme deg på toalettet.
    #
  3. Magnesium
    Magnesium er nødvendig for at perestaltikken skal gå som normalt. Et produkt som heter Oxytarm er å foretrekke, da det inneholder C-vitamin i tillegg. Når vi spiser sukker, søtsaker, hvitt mel og melk tapper vi kroppen for magnesium. I tillegg er det generelt lite magnesium i jordsmonnet i Norge, og dermed lavere innhold av det i norske grønnsaker. Mat som inneholder mye magnesium er for eksempel: Sesamfrø, gresskarkjerner, paranøtter, hvetekli (krusakli), mandler, havregryn, nyper, solsikkerkjerner, hvetekim, cashewnøtter, pinjekjerner, soyabønner, mungbønner, og hvite bønner.
    #
  4. Trening og yoga
    Aktivitet som beveger kroppen – helst i alle retninger, legger press på magen, strekker og bøyer overkroppen er med å stimulere perestaltikken. Kontor-Yoga programmene på NettYoga er fine her! De gir korte, aktive pauser og kan gjøres flere ganger om dagen.
    Avspenning er også viktig for at fordøyelsen skal gå som normalt. Når vi stresser nedprioriterer kroppen fordøyelse, fordi den tror vi er i fare og strenger å flykte (løpe).
    All aktivitet er bra for fordøyelsen, som jogging, dans, ballspill, sykling, svømming osv
    #
  5. Fiber HUSK
    Blandes i vann og drikkes. Tas over 3-7 dager, eller lenger ved behov. Er du forstoppet, start med en måleskje i et stort glass vann. Så kan du øke til 2 skjeer når du kommer deg på do minst en gang om dagen.
    Fiber-HUSK er oppmalte frø (kalt loppefrø) som sveller når de er i vann, og likner sånn sett litt på linfrø. Du kan også bruke linfrø, men de må ligge i vann i 10 minutter eller mer før de drikkes. Gelelaget som dannes når fiber-HUSK blandes i vann er veldig likt det slimlaget vi har i tarmene når de er sunen og friske. I tillegg til å bidra til et friskt slimlag, fungerer fiber som en kost neover i tarmene, og tar med seg mat som har stoppet opp og blitt liggende igjen i krinkler og kroker. Deilig med en skikkelig rengjøring!
    Mat med høyt fiber-innhold vil også være nyttig, som grovt brød, havregryn, grønnsaker og salat.

 

På døren til moromors toalett hadde hun et koselig hjerte med en liten pjokk som satt på potte. På hjertet sto det:

«Når døren med hjertet du finner, din nød og smerte forsvinner!»

Hell & Lykke!

✩ॐ✩

Artikkel av Anne Simone Kensho
Grunnlegger av YogaFarm og vår Helse- og Meditasjonsekspert

Forfatter:

Anne Simone Kensho

Anne Simone Kensho

Fortell vennene dine om dette! Del her:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Andre relevante innlegg