Må ha, bare må ha!

Avhengig? Savner du søtsaker eller annen mat? Ofte får vi et sug etter mat, godteri, tobakk, sex eller andre ting.

Som en fortsettelse fra gårsdagens blogg om «mat som demper følelelser» får du her litt om avhengighet til mat eller substaner.
På en detox-kur fpr du også mulighet til en mental og emosjonell utrensing. Med at du får mulighet, mener jeg at kropp og sinn ønsker dette, men vi holder ofte igjen. Det sunneste og beste for oss er om vi klarer å gi slipp. Hvis du er skikkelig avhengig krever en «gi slipp-prosess» at du går igjennom noe som ofte oppleves som vi holder på å dø, eller ekspoldere innvendig, eller du kan få abstinens som en fysiologisk reaksjon. Noen er svake og lette å hanskes med, andre er tøffere.

  • Fravær av mat eller substans vi er avhengige av fører til abstinens, fysisk og/eller følelsesmessig.

Avhengighet og abstinens

Denne kan bli tøff under en detox! Er du skikkelig avhengig av for eksempel kaffe, tobakk eller sukker, og slutter helt plutselig, kan du få hodepine og bli i ulage, svette, trøtt, kvalm og fysen, eller som nevnt, du føler at du rives i filler innvendig. En av grunnen er at kroppen begynner å detoxe ganske raskt, samtidig som den prøver å normalisere nervesystemet, hormoner og blodårer som har vært under konstant påvirkning av substansene du har puttet i deg. Det skjer en rekke prosesser i kroppen som når begynner å transportere bort avfalsstoffer og kjemikalier som har hopet seg opp over tid.
Symptomene er ofte de samme som den gang du tok substansen eller maten første gang.
For eksempel får jeg hodepine hvis jeg spiser visse ting sammen, som fet mat og kakao. Hodepinen går etterhvert over i en mer konstant, nesten umerkbar sløvhet og energien synker gradvis. Det skjer sakte, og hadde jeg ikke hatt den kunnskapen og erfaringen jeg har med hvordan mat kan påvirke oss, så hadde jeg ikke sett sammenhengen.
Når jeg detoxer kommer hodepinen tilbake en viss tid, alt fra noen timer til et par dager.
Senere vil jeg skrive om hvordan mat vi er avhengig av (som vi spiser fordi vi bare måå ha, og ikke fordi den er drivstoff og byggsteiner for kroppen) påvirker vår generelle kapasitet, mentalt og energimessig.

Når vi får fysisk abstinens er ubehagelig, og det er faktisk en grense for hva du skal tåle. Blir det for hardt bør du trappe gradvis ned over 1-2 uker, og for røykere ofte lenger.

Klarer du ikke å slutte?

Visste du at vi har bare en viss posjon viljestyrke, og at når vi bruker den opp på feks en teit sjef, mastete barn, slitsomme venninner eller på å være flink pike så har vi null viljestyrke igjen utpå kvelden. Da blir veien til godteskåla eller røykpakken svært kort.
Trikset er å legge deg å sove i 30 minutter. Da blir du helt eller delvis ullstilt, og kan motstå fristelser mye lettere!  Eller du kan ta vare på viljestyrken din å la det bli «bøllet rundt med», slik at den ikek blir brukt opp.

Ikke slutt med avhengigheter rett før eksamen eller andre viktige hendelser…

Du vil antakelig bli dårlig, humørsyk og irritabel en stund, og kan prestere dårligere. Det oppstår et stort stress i korppen i avgiftnignsperioden, og det trenger du ikke takle akkurat når det er vanseklig nok fra før.
Hvor lenge? Det er veldig individuelt. Alt fra 1 – 4 uker.

Kan du dø eller bli skadet en emosjonell reaksjon/abstinens?

Nei, absolutt ikke. Men det kan føles slik. Det oppstår ofte en enormt ubehagelig følelse i kroppen. Det er fordi vi over tid har vendt oss til å sløve følelsene våre med substaner eller mat, så vi rett og slett ikke vant til å kjenne på dem, eller være i dem. Om ikek vi «rømmer» fra dem med mat eller substanser, finner vi kanskje på andre ting som å trene, shoppe, spise sunn mat (selv om det ikke er tid for mat eller du er sulten), se på TV eller finne på andre distraksjoner.
Det å «ta turen igjennom følelsene» betyr å erkjenne dem, leve i dem en stund, men ikke dulle seg inn i dem. Noen er veldig flinke her, mens andre kjenner seg igjen i dem som tenker på og prater om det vonde alt for mye og for lenge, mens de analyserer situasjonen i filler.
Følelser som kommer opp under en detox skal du ikke analysere. Bare registrer at de er der, la dem slippe ut. Aksepter at de er der og la dem forsvinne av seg selv.
Det betyr at du kan være sint, irritabel, lei deg, gråte, le eller liknede. Og bare gjør det. La det skje. Det går over.

Hva er du avhengig av?
Legg igjen en kommentar i feltet nedenfor!

Skjermbilde 2014-07-20 kl. 23.16.36

Forfatter:

Anne Simone Kensho

Anne Simone Kensho

Fortell vennene dine om dette! Del her:

Andre relevante innlegg

Kontakt oss

kundeservice@yogafarm.no

Følg oss på sosiale medier:

YOGAFARM AS – Org nr 924 958 138 – Salgsbetingelser