Liker du blåbær, bringebær og persille?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

I tilfelle er det gode nyheter!

Visste du at alle disse inneholder viktige næringsstoffer som forebyger sykdommer som hjerte- karsykdom, en rekke krefttyper, styrker immunforsvaret og gir oss energi. Du har sikkert hørt om vitaminer og mineraler, men det er ikke de vi skal fokusere på her. Det er en annen kategori næringsstoffer, ofte kalt plantenæringsstoffer, plantenutrienter, fytonutrienter eller de blir puttet inn i kartegorien mikronæringsstoffer sammen mend vitaminer, mineraler, sporstoffer og visse fettsyrer.

Plantenæringsstoffene ble først oppdaget på 1990-tallet, og først så seint som i 1997 kom en rapport som bekreftet disse stoffenes påvirkning på kroppens evne til å holde seg frisk. Det er pr idag funnet ca 120 000 av disse plantenæringsstoffene! Vi vet kun hva et fåtall av dem gjør, men de vet kjenner virkningen av har stor betydning for helsen. De går direkte inn og påvirker vårt DNA, og «skrur av og på gener». Med det menes at et gen som koder for at et menneske kan utvikle en viss sykdom, for eksempel hjerte-karsykdom, diabetes eller kreft, kan skrus av ved at et plantenæringsstoff fester seg til DNA-et. Dermed blir ikke sykdommen utviklet, og vi holder oss friske.

Noen eksempler på slike plantenæringsstoffer er: Antioksidanter (bedkytter mot frie radikaler, forsinker aldringstegn, reparerer celler m.m), betakaroten/karotenoider (styrker fettet i cellene, forhindrer hjerte- karsykdom og visse typer kreft m.m., trenger ofte vitamin C for å virke), polyfenoler (virker betennelseshemmende og antiallergiske), betaglukaner (bygger opp og styrker immunforsvaret), flavanoider (beskytter DNA, dreper visse typer kreftceller, forhindrer rynker og dårlig hud, beskytter blodårene og forebygger allergi, astma og artritt).

Disse stoffene gir oss mer energi og vitalitet, bedrer fordøyelsen, gir vakkert hår og flott hud, regulerer appetitten og reduserer aldringstegn. Gjennom yogaens bevegelser hjelper vi til å frakte disse næringsstoffene rundt i kroppen og til cellene der de skal virke, og samtidig fraktes avfalsstoffer ut av cellen og ut av kroppen.

Plantenæringsstoffene finnes i all mat, og det er spesielt mye av dem i super-mat. Dette er en av grunnene til at visse matvarer har fått navnet supermat i utgangspunktet. De er rett og slett proppfulle av viktige helsebringende stoffer som holder oss friske.

I tillegg til å finnes i eksemplene på bildet, blåbær, bringebær og persille, finnes de blant annet her: Brokkoli, tyttebær, solbær, krydderurter, avokado, tomater, valnøtter, mandler, sesamfrø, linfrø, spirer, granateple, dadler, brennesle, paprika, spinat, gamle elpesorter (de som får skrukkete skall) og gulrot, for å nevne noen. Generelt finnes de i store mengder i bær, nøtter, frø, tang, mørk sjokolade, urter, grønne salater, grønn te og grønnsaker, men de finnes også noe av dem i kjøtt, egg og fisk. I tillegg finner vi plantenæringsstoffer i supermat som hvetegress, chiafrø, riskli, lecitin og mange fler. Super-nature.no og Life-helsekost butikker har et godt og bredt utvalg for dem som er interessert.

Vi får i oss mest av disse når vi spiser maten rå, spiret, tørket og kun varmet til maks 41 grader. Maten bør også være økologisk dyrket. En del av næringsstoffene i planter blir laget av små bakterier på røttene, dermed vil en evt sprøyting drepe baktereien som skulle laget vitaminer og plantenæringsstoffer.

Noen enkle måter å få i seg mer av disse på:

1. Oppskårede grønnsaker som forrett til middag eller snacks til lunsj eller kvelds. Bruk for eksempel: gulrot, paprika, stangselleri, sukkererter og cherrytomater.
Dette er supert til sultne barn mens middagen lages, eller til deg som er småsulten når du kommer hjem og ikke klarer å holde deg til middag. Og så fin med dipp på kvelden eller ved siden av matpakken til lunsj.

2. Bruk masse grønn salat ved siden av både lunsj og middag. Det finnes et hav av herlige fristende og velsmakende salater, og det er bare å google oppskrifter hvis du trenger inspirasjon! Ha gjerne i litt mango, grantaeple eller jordbær, så får du en frisk vri på den grønne helsenbringede salaten.

3. Spis nøtter, som mandler, valnøtter hasselnøtter, pinjekjerner, gresskarkjerner, solsikkefrø og så videre. La dette bli snacks sammen med tørkede bær (uten solsikkeojle og sukker!), på havregrøten eller sammen med litt mørk sjokolade 70% eller mørkere.

4. Bær og oppkuttet frukt. Når maten er lett tilgjengelig (som når den er kuttet opp) viser studier at vi har lettere for å spise den. Derfor vil barn og voksne lettere velge frukt og bær når de ligger oppkuttet og lett tilgjengelig.

 Hva er dine «gode vaner» med frukt og grønt?
Skriv en kommentar under! Kanskje har du noen egne erfaringer eller råd?

Forfatter:

Anne Simone Kensho

Anne Simone Kensho

Fortell vennene dine om dette! Del her:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Andre relevante innlegg