Hvordan går det med nyttårsforsettene dine?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Yoga øker sjansene for å lykkes! Les hvorfor her.

Januar er vel passert, og som vanlig på denne tiden av året er vi omgitt av tips for hva som skal til for at vi kan nå nyttårsforsettene våre. Aviser, blader og nettartikler legger til grunn at vi har vanskelig for å holde de gode forsettene vi setter oss hvert år, og det stemmer nok bra. Vi setter oss de samme målene hvert år, får de samme tipsene om hvordan vi skal overholde dem hvert år, og så gjentas øvelsen igjen året etter…Hvorfor skal dette året bli annerledes?

Det er lurt å sette seg mål og delmål. Det er lurt å skrive ned målet. Det er lurt å skape sosial forpliktelse gjennom å fortelle venner og familie om målet ditt. Det er lurt å visualisere hvordan det er å nå målet. Det er lurt å lage rutiner for nye vaner. Det er mange ting som hjelper når det er snakk om atferdsendring, men vi kommer ikke unna at en viss porsjon viljestyrke også kreves.

Forskerne Roy F. Baumeister og John Tierney hevder i boken ”Viljestyrke” at viljestyrke er som en muskel som blir svakere jo mer vi bruker av den. Viljestyrken er en ressurs som minsker litt etter litt hver gang vi må beherske oss eller besinne oss.

I løpet av en dag har de fleste av oss mange muligheter til å gjøre nettopp dette. Vi må helst holde temperamentet rolig mens familien skal stå opp og komme seg avgårde til rett tid og vi selv vil krype tilbake i den varme sengen. Vi må takle kø og forsinkelser til jobb. Vi må å tåle at sjefen er sjefen, at møtene er langdryge, og at vi aldri har tid til alt vi ønsker. Så blir vi igjen ofte utsatt for trafikale problemer, før vi serverer middag til barn som sier de ikke liker maten, vi løper avgårde til kveldsmøter i diverse foreninger, legger barn som ikke vil legge seg, og når stillheten senker seg lurer vi på hvorfor det virker så uimotståelig med den sjokoladen, mens vi bestemmer oss for å rydde i morgen i stedet.

Jeg vet ikke hvordan din dag er, men for meg blir det fort litt skralt med den viljestyrken sånn på slutten av dagen. Heldigvis finnes det håp!

Når viljestyrken sammenlignes med en muskel, så ligger også i dette at viljestyrken, i likhet med en muskel, kan trenes opp. Bauameister og Tierney har en rekke gode tips for slik trening basert på diverse studier. Boken deres er verd å lese!

Og hva har dette med yoga å gjøre? For å blir værende i yoga-positurer lenge ad gangen kreves disiplin. Vi strekker oss litt lenger enn hva som er komfortabelt, og får en utvikling over tid. Disiplinen som vi øver opp her kommer oss til nytte også på andre områder av livet vårt. I tillegg observerer nevroforskere at mennesker som mediterer har en sterk aktivitet i to deler av hjernen som er involvert i selvregulering og oppmerksomhetskontroll. Dette er egenskaper vi er helt avhengige av for å kunne regulere egen atferd og nå målene vi setter oss.

Praktisering av yoga øker altså sjansene for at du når målene du setter deg, også på andre områder av livet, for eksempel nyttårforsettene dine!

Hva er dine erfaringer rundt yogas innvirkning på viljestyrke eller selvkontroll? Fortell og inspirer andre i kommentarfeltet under!

 

Forfatter:

Anne Simone Kensho

Anne Simone Kensho

Fortell vennene dine om dette! Del her:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Andre relevante innlegg